måndag 2 februari 2009

Hittegods.

För ett tag sedan bloggade jag om denna händelse.

Nu har svaret från svt "dykt upp" (läs: dålig på att kolla alla mailen, och lite lat)

Jag satt mig ned framför tvn efter att ha plockat undan efter middagen.
Barnen ser på Barnkanalen.
Det är ett trevligt program där tjejen som är programledare pysslar, Dvs bygger om en resväska."å sånt här kan man köpa på vilken blomsteraffär som helst! det är billigt och lätt att sticka ner grejor i. Så limmar man fast den här i botten."Så drar hon fram kontaktlimmet och fortsätter: "Det luktar starkt men gott!" jag ringer upp svts tittarservice och frågar.

Jonas:Hej, jag satt och kollade på barnkanalen med mina barn och har en fråga som för ett program som heter philofix.

Tanten på svt:Ja.

Jonas:Jo, det var det här pysselprogrammet där en tjej, Philoméne Grandin sitter och bygger nya saker av gammla. Hon sa när hon satt och limmade med kontaktlim att "det luktar starkt men gott!" är detta något som är förenligt med barnkanalen?

Tanten på svt:Ja men det luktar ju gott, det vet ju alla att en del saker luktar gott.

Jonas:Det är kontaktlim vi pratar om, det är ju farligt!

Tanten på svt:Jo men bensin är ju också farligt och luktar gott.

Jonas:Va!

Tanten på svt:Mmmmm.

Jonas:Du kan inte mena allvar?

Tanten på svt:Jag tar med mig det här, och så får vi se vad som händer. Ok.

Jonas:Jaha. tack då.

Tanten på svt:Tack å hej.

Man kan minst sakt säga att det kändes som jag inte tagits på allvar. Återgivningen av vårat samtal är naturligtvis inte ordagrant, men i stora drag var den faktisk så.Jag funderar nu på om min synpunkt kom fram eller om den bara struntades i?I övrigt gillar jag er tablå som har en bra variation med fokus på barnen och deras kreativitet och fantasi.
Mvh jonas

Visste du att en läskburk kan bli ett personligt skosmycke?(med hjälp av lite kontaktlim) Eller att en enda gammal tröja kan bli en cool mössa(om man tar lite kontaktlim), ett par benvärmare och ett par vantar(plus lite kontaktlim och en påse)? Dessutom är chipsburken den perfekta papperssamlaren för skrynkliga hemläxor!(skit i läxorna sniffa lite kontaktlim istället, då dövar du ångesten och dessutom hungern, så kan du bli smal och snygg och få ett jobb inom media. Kanske rent av som telefonist på SVT)

Svaret:
Hej, Jonas! Tack för dina synpunkter - och att du uppskattar utbudet.
Visst har din reaktion nått fram.
Din dialog med "Tanten" har jag svårt att kommentera, men beklagar om du tycker att du inte blev tagen på allvar.
När det gäller innehållet och programledaren har du nog misstolkat scenen.
Hon använder kontaktlim, men när hon i en senare sekvens säger: "luktar starkt, men gott" handlar det om tång, som hon i samma scen häftar fast med en häftpistol. Jag skickar med en länk till inslaget på SVT Play: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1248788

Med vänlig hälsningPeter Larsson, Tittarservice

Inga kommentarer: